اخبار

ثبت گونه ای جدید از مارمولک ها

گکوی پارسی ضیایی

ثبت یک جنس و یک گونه جدید برای جهان در هرمزگان

 

به طور قطع منحصر به فردترین جنس و گونه سوسمار شناخته شده در ایران و زاگرس این مارمولک شبگرد و زمین زیِ کوچک با نام گکوی پارسی ضیایی Parsigecko ziaiei است و از نظر جهانی به دلیل اینکه جنس و گونه آن تنها از منطقه کوچکی کمتر از ده هکتار از منطقه حفاظت شده هماگ هرمزگان قرار دارد این زیستگاه را حائز اهمیت بیشتری برای حفاظت نموده است.

 

 

در سال 2016 این جنس به افتخار سرزمین پارس، گکوی پارسی و گونه آن به منظور تقدیر از یک عمر تلاش مستمر استاد هوشنگ ضیایی در زمینه حفاظت و شناساندن حیات وحش ایران بنام ایشان نامگذاری گردید.

 

استاد هوشنگ ضیایی

 

این گونه با همکاری موسسه خزنده شناسان پارس، دانشگاه کردستان و دانشگاه پاسفیک کالیفرنیا و به همت کارشناسان آن باربد صفایی مهرو، هانیه غفاری و استیون کلمنت اندرسون شناسایی شد.

برای نخستین بار در تاریخ، محققان ایرانی موفق به کشف یک جنس در مهره داران شدند. از سال 1904 تاکنون نمونه این کشف در جهان تنها سه بار اتفاق افتاده است. یعنی جنسی که تک گونه بوده و به یکباره کشف شده باشد. از این رو بی شک می توان این مهم را بزرگترین کشف جانورشناسی مهره داران ایران در قرن اخیر دانست. وجود این جانور در هرمزگان این استان را مقصد خزنده شناسان دنیا خواهد نمود.

 

مطالب مربوط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *